Kodecafe - Conway’s Game of Life

Game of Life består af et M×N bræt af celler. Hver celle kan enten være død eller i live.

For hver celle udføres der følgende regler samtidig over alt på brættet, hvilket udgør en iteration.

Regler for hver celle:

I C vil vi realisere brættet ved hjælp af et to-dimensionelt array, hvor hver plads har en State, der kan være to værdier: Dead og Alive. Brættet kaldes cells og er defineret som State cells[M][N].

Bemærk: Fra en iteration til en anden, så kan man ikke bare rette direkte i cells. Så vil de omkringliggende celler nemlig muligvis få et andet antal naboer, hvilket kan give forkerte resultater. Derfor er der lavet et andet M×N bræt kaldet cells_result, hvor resultat af en regel gemmes over i. Når alle celler er blevet behandlet, kopieres cells_result over i cells.

Nedenfor finder man filer til at komme i gang. Det er kun nødvendigt at rette i program.c. Simuleringen er brudt ned i en del funktioner, som hver gør en lille ting. Det vil sige at programmeret allerede er struktureret, men funktionerne bare mangler at blive udfyldt.

Har man blod på tanden til selv at prøve kræfter med at lave strukturen, så kan man blot se bort fra funktionerne.

Når man har fået simuleringen til at virke, så kan man rette i setup_board for at få et anderledes start-bræt.

Game of Life

Hjælp til at komme i gang

Filer